Με αρκετά μεγάλη συμμετοχή, παρά την τρίωρη στάση εργασίας της ΟΛΜΕ, οι καθηγητές βρέθηκαν χθες στα σχολεία στο πλαίσιο της προετοιμασίας των σχολικών τάξεων για την υποδοχή των μαθητών.
Ελάχιστες ήταν οι απουσίες που κατεγράφησαν, ενώ σημειώθηκαν και κάποιες παραστάσεις ενημέρωσης από ομάδες εκπαιδευτικών, οι οποίοι αντιτίθενται στο σχέδιο του σταδιακού ανοίγματος των σχολείων. Ειδικότερα, 73.668 εκπαιδευτικοί βρέθηκαν στις θέσεις τους, με την αποχή λόγω της στάσης εργασίας να περιορίζεται στο 0,37% (σ.σ.: σε απόλυτα νούμερα 276 εκπαιδευτικοί).
Παράλληλα, υπουργείο Παιδείας και ΕΟΔΥ απέστειλαν σειρά οδηγιών για το σωστό πλύσιμο των χεριών έως και την ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα της χρήσης μάσκας επανήλθε στην ενημέρωση από το υπουργείο Υγείας έπειτα από ερώτηση δημοσιογράφου, με τον καθηγητή κ. Σωτήρη Τσιόδρα να σημειώνει ότι μπορεί να επανέλθει στην επιτροπή. Είχε προηγηθεί διαμαρτυρία από οδηγούς και συνοδούς στα σχολικά λεωφορεία σχετικά με την προστασία τους, με τους ειδικούς του ΕΟΔΥ μέχρι στιγμής να εισηγούνται προαιρετική χρήση μάσκας. Η συγκεκριμένη σύσταση όμως που ισχύει και για τους μαθητές μπορεί να προκαλέσει νέα προβλήματα, ακόμα και bullying μεταξύ των παιδιών, με την επιτροπή να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθει με πιο σαφείς οδηγίες. Πάντως, μέχρι στιγμής, η χρήση της μάσκας δεν προκρίνεται στους μαθητές γιατί η πιθανότητα κακής χρήσης της από τους εφήβους μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη για την υγεία τους.
Η καθημερινότητα των μαθητών αλλάζει δραστικά από τη Δευτέρα. Απλές συνήθειες όπως το να δανείζεις ένα στιλό στο συμμαθητή σου (σ.σ.: που πλέον προτείνεται η αποτροπή τέτοιας ενέργειας) μέχρι τον τρόπο που οι μαθητές θα βγαίνουν για διάλειμμα στο προαύλιο δεν θα θυμίζουν την κατάσταση προ κορονοϊού. Η εκπαιδευτική κοινότητα γίνεται κοινωνός της προσπάθειας, με τους καθηγητές να επιφορτίζονται με το καθήκον να είναι σε επιφυλακή για την υγεία των μαθητών, τις απουσίες στην τάξη και για οποιαδήποτε ύποπτη κατάσταση που μπορεί να υποδηλώνει ότι εμφανίστηκε κάποιο κρούσμα εντός της τάξης.
Διευθυντές και καθηγητές καλούνται μέχρι την Παρασκευή να ενημερωθούν για τη νέα κατάσταση που θα επικρατεί στα σχολεία, να προσαρμόσουν τις τάξεις με τρόπο ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των μαθητών, να προσαρμόσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα στην εκ περιτροπής διδασκαλία, καθώς και να προετοιμάσουν ένα σχέδιο διδασκαλίας που να περιλαμβάνει και πρόγραμμα μελέτης για τις μέρες που οι μαθητές θα μένουν στο σπίτι.
Σήμερα, προγραμματίζεται τηλεδιάσκεψη εκπροσώπων των περιφερειακών διευθυντών και των διευθυντών Εκπαίδευσης με μέλη της Επιτροπής του ΕΟΔΥ ώστε να λυθούν τυχόν απορίες και να δοθούν γενικές οδηγίες με στόχο την πληρέστερη ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Τη Δευτέρα 11 Μαΐου, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα βρεθούν πίσω στις τάξεις τους. Τα τμήματα των περίπου 30 παιδιών θα χωριστούν στα δύο, τα μαθήματα θα γίνονται μέρα παρά μέρα, ενώ πλέον στο σχολείο τα αντισηπτικά θα είναι απαραίτητο προϊόν για καθηγητές και μαθητές. Η πρώτη εβδομάδα θα είναι ένα σημαντικό κρας τεστ, με το οποίο το υπουργείο Παιδείας ευελπιστεί ότι θα φέρει τη σχολική κοινότητα προ των νέων ευθυνών της απέναντι στην απειλή του κορονοϊού. Περίπου 100.000 μαθητές θα βρεθούν στα θρανία τη Δευτέρα, ενώ από τις 18 Μαΐου οι τάξεις θα γεμίσουν με 500.000 παιδιά. Το υπουργείο Παιδείας έχει προβλέψει το ενδεχόμενο κάποιος μαθητής ή μέλος της οικογένειάς του να νοσεί και γι’ αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται ο μαθητής να απουσιάζει από την τάξη και να παρακολουθεί μαθήματα εξ αποστάσεως. Οι απουσίες θα καταγράφονται αλλά θα επικρατεί ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο δικαιολόγησής τους.
Με πολυσέλιδες οδηγίες που απευθύνονται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, διευθυντές και γονείς, υπουργείο Παιδείας και ΕΟΔΥ επιχειρούν να παρουσιάσουν με τον πιο παραστατικό τρόπο τη νέα πραγματικότητα στη σχολική καθημερινότητα. Οι έφηβοι θα πρέπει να αλλάξουν τις συνήθειές τους, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συμβάλουν στην ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών, οι οποίοι έχουν βιώσει πρωτόγνωρες καταστάσεις και ορισμένοι εξ αυτών σε ένα μήνα περίπου θα κληθούν να δώσουν τις πιο κρίσιμες εξετάσεις για το μέλλον τους, τις Πανελλαδικές.
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
– Διάλειμμα: Με υπομονή θα πρέπει να εξοπλιστούν οι μαθητές, καθώς πλέον θα πρέπει να βγαίνουν με σειρά και κρατώντας τις απαραίτητες αποστάσεις από τους συμμαθητές τους στον προαύλιο χώρο. Οι μαθητές προτείνεται να μιλάνε με τους συμμαθητές τους, ωστόσο θα πρέπει να αποφεύγουν τη στενή επαφή μαζί τους όχι μόνο στο διάλειμμα, αλλά ακόμα και στις σκάλες και στους υπόλοιπους χώρους του σχολείου.
– Χρήση αντισηπτικού: Οι μαθητές θα πρέπει να φροντίζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα την υγιεινή των χεριών τους κάνοντας χρήση αντισηπτικού, με το οποίο έχουν εξοπλιστεί όλα τα σχολεία. Στην περίπτωση που ο μαθητής δεν βρίσκει αντισηπτικό, θα πρέπει να απευθυνθεί στον καθηγητή για να ζητήσει. Επίσης μπορεί, εναλλακτικά, να πλύνει τα χέρια του στη βρύση με νερό και σαπούνι. Μέχρι τότε θα πρέπει να αποφύγει να ακουμπάει το πρόσωπό του, να πιάνει τα προσωπικά του αντικείμενα και να ακουμπάει τους άλλους.
– Εναρξη μαθήματος: Οι μαθητές θα μπαίνουν με σειρά στην τάξη για να καθίσουν στα θρανία τους, τα οποία θα έχουν μεταξύ τους απόσταση 1,5 μέτρο. Ο μαθητής, αφού κάτσει στο θρανίο, προτείνεται να καθαρίσει τα χέρια του και στη συνέχεια το θρανίο του. Οι τάξεις θα αερίζονται φυσικά.
– Σχέσεις με συμμαθητές: Η καθημερινότητα αλλάζει για τους μαθητές, κι ακόμα και μία απλή κίνηση, όπως το να δανείσει κάποιος το στιλό του σε ένα συμμαθητή του, δεν θα είναι πια όπως την έχουμε συνηθίσει. Οι σχετικές οδηγίες προτείνουν να αποφεύγουν οι μαθητές να δανείζουν προσωπικά τους αντικείμενα και ο καθένας να έχει φροντίσει να έχει μαζί του όλα τα απαραίτητα για το μάθημά του. Αποφεύγεται να δανειζόμαστε γόμες, μολύβια, τετράδια, χαρτιά, ενώ στην περίπτωση που υπάρχει ανάγκη να γίνει, θα πρέπει να καθαρίζεται το εν λόγω αντικείμενο και στη συνέχεια ο μαθητής να καθαρίζει τα χέρια του.
– Αλλαγές στη διδασκαλία μαθημάτων: Η «φύση» της διδασκαλίας αλλάζει και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Στο μάθημα της φυσικής αγωγής δεν χρησιμοποιούμε αντικείμενα με τα οποία έρχονται σε επαφή πολλά άτομα και δεν πραγματοποιούμε ασκήσεις που απαιτούν στενή επαφή. Ειδικά, το πρακτικό μάθημα Εργαστηρίων Πληροφορικής πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη. Συνιστάται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος πριν και μετά την είσοδο στην αίθουσα, ώστε να τηρείται η σωστή υγιεινή των χεριών. Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείται από πολλούς χρήστες θα πρέπει να καθαρίζεται συχνά και οι χρήστες μετά από κάθε επαφή να πλένουν καλά τα χέρια τους.
Επαγρύπνηση μαθητή: Ο έφηβος που πηγαίνει στο σχολείο καλείται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να βρίσκεται σε συνεχή επαγρύπνηση για την υγεία του. Στην περίπτωση που ένα πρωί ξυπνήσει και δεν αισθάνεται καλά, θα πρέπει αμέσως να ενημερώσει τους γονείς του, το γιατρό, αλλά και το σχολείο. Θα πρέπει να θερμομετρηθεί και στη συνέχεια να παραμείνει σπίτι του και να παρακολουθεί την υγεία του.