Πριν κλείσει η λίστα των 16 προαπαιτούμενων, μια νέα γενιά, με περίοδο κάλυψης έως τα μέσα του 2019 αποκαλύπτει η έκθεση της Κομισιόν μέσω της οποίας καταγράφονται άγνωστα μέχρι σήμερα πεδία τα οποία μπαίνουν στο ραντάρ των θεσμών. Ευρήματα υπερβάσεων στις προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων το 2018, δαπάνες υπό κατανομή ύψους 650 εκατ. ευρώ το 2019 μεταφερόμενες από το 2018 και μια ξαφνική διόγκωση των μονοπρόσωπων νοικοκυριών η οποία συνέβαλε στην αύξηση των δαπανών κοινωνικού μερίσματος από τα 710εκατ. ευρώ στα 782 εκατ. ευρώ όπως άλλωστε και η αναλυτική κοστολόγηση των πρόσφατων παροχών στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα αποκαλύπτουν μια «υποψία» της Κομισιόν ότι μετά την έξοδο από το Μνημόνιο, επήλθε χαλάρωση η οποία πιθανόν στο δρόμο προς τις κάλπες να πάρει άλλες διαστάσεις. Γι’ αυτό και θα υπάρχει στενή παρακολούθηση καθώς φοβούνται επιστροφή στο παρελθόν.
Από το 2018 στο 2019, η Κομισιόν καταγράφει μια μεταφορά δαπανών 650 εκατ. ευρώ υπό κατανομή οι οποίες εξηγήθηκαν στη βάση τυχόν καθυστερήσεων στην πληρωμή αναδρομικών ειδικών μισθολογίων. Οι δαπάνες αυτές όμως εντός του 2019 ήταν σαφώς μικρότερες και η χρήση των υπό κατανομή δαπανών παραμένει αδιευκρίνιστη. Τίθενται υπό παρακολούθηση.
Πιο ξεκάθαρες είναι οι προειδοποιήσεις στο μέτωπο των προσλήψεων των δημοσίων υπαλλήλων με την υποσημείωση ότι «η Κομισιόν θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις ώστε να αποφευχθεί επιστροφή στα προ κρίσης επίπεδα πλήθους των δημοσίων υπαλλήλων».
Επί του παρόντος διαπιστώνεται αύξηση των προσλήψεων εποχικών υπαλλήλων κατά 50% την τελευταία διετία ιδίως σε ΝΠΙΔ ενώ το 2018 σημειώθηκε υπέρβαση του ορίου προσλήψεων συνολικά κατά 1.075 άτομα. Οι συμβασιούχοι από 59.731 στο τέλος του 2017 έφτασαν τους 64.911 στο τέλος του 2018. Η κυβέρνηση έχει διαβεβαιώσει ότι η υπέρβαση αυτή θα καλυφθεί το 2019 όμως οι πρόσφατες εξαγγελίες προσλήψεων εγείρουν ανησυχίες.
Επίσης εξετάζεται ο γρίφος της αύξησης των μονοπρόσωπων νοικοκυριών καθώς «ενδέχεται να ενσωματώνει ρίσκα για άλλα κοινωνικά επιδόματα και το φορολογητέο εισόδημα, όπου το στάτους του νοικοκυριού αποτελεί κριτήριο . Οι αρχές αναμένεται να ερευνήσουν περαιτέρω το συγκεκριμένο θέμα».
Τα νέα προαπαιτούμενα
Με το χρόνο να «τρέχει» για την ικανοποίηση των εκκρεμών προαπαιτούμενων της τρέχουσας αξιολόγησης και στην παράταση (έως τις παραμονές του Eurogroup) για την έγκριση εκταμίευσης 970 εκατ. ευρώ στις 11 Μαρτίου, μέσω της έκθεσης αποκαλύπτονται τα νέα προαπαιτούμενα της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας.
Έως τα μέσα του 2019 θα πρέπει να :
1. 1. Αντικειμενικές-ΕΝΦΙΑ. Η Ελλάδα έως τα μέσα του 2019 θα πρέπει να τρέξει μια «άσκηση» εξέτασης των αντικειμενικών αξιών πανελλαδικά σε συνάρτηση με τις εμπορικές. Στην έκθεση αναφέρεται άλλωστε πως ο στόχος πλήρους εξίσωσης αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές το 2020 παραμένει. Εξηγείται όμως πως δεν χρειάζονται νέες εκτιμήσεις αναφορικά με το ύψος των εμπορικών αξιών για το 2019 , αλλά μπορούν να ληφθούν υπόψη οι περυσινές προτεινόμενες τιμές των εκτιμητών, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη μια ανεξάρτητη άσκηση εκτίμησης των περυσινών εισηγήσεων με τεχνική υποστήριξη. Πρακτικά, η Κομισιόν εισηγείται να ληφθούν υπόψη οι περυσινές προτάσεις, οι οποίες όπως είναι γνωστό «στρογγυλλεύτηκαν» από το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να μην υπάρξουν μεγάλες επιβαρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ.
2.Διαχείριση δημόσιων οικονομικών. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να εφαρμόζει μεταρρυθμίσεις στον συγκεκριμένο τομέα αποφεύγοντας τη συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών ενώ θα πρέπει να ολοκληρώσει και την εφαρμογή των συστάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Στην έκθεση, αναφορικά με τα ληξιπρόθεσμα τονίζεται ότι το στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο τέλος του 2018 ήταν 1,4 δις ευρώ, μειωμένο κατά 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Αύγουστο. Από τα 7 δις ευρώ τα οποία εκταμιεύθηκαν για πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μόνο 200 εκατ. ευρώ δεν είχαν χρησιμοποιηθεί ενώ οι ελληνικές αρχές χρησιμοποίησαν τετραπλάσιους ίδιους πόρους ( 28 δις ευρώ). Παρά τη σημαντική πρόοδο, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις πρέπει να πληρωθούν και κοιτώντας μπροστά, το στοκ τους να διατηρηθεί στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο λαμβάνοντας παράλληλα μέτρα ώστε να αποτρέπεται η συσσώρευση νέων.
3.Σύστημα υγείας- clawback. Κάθε χρόνο έως τον Ιούνιο το clawback της προηγούμενης χρονιάς θα πρέπει να έχει εισπραχθεί. Πληροφορίες αναφέρουν πως οι φαρμακευτικές εταιρείες βρίσκονται σε έντονη αντιπαράθεση με το υπουργείο Υγείας αναφορικά με το ύψος του περυσινού clawback, δηλώνοντας αδυναμία κάλυψής του. Πηγές της φαρμακοβιομηχανίας κάνουν λόγο για εκτίναξη του clawback σε μη διαχειρίσιμα ύψη το 2018, κοντά στο 1 δις ευρώ.
4.Δίχτυ κοινωνικής προστασίας. Η Ελλάδα θα ολοκληρώσει τη μεταρρύθμισή του και θα εφαρμόσει τη νέα προσέγγιση σε όλα τα αναπηρικά επιδόματα.
5.Κτηματολόγιο. Έως τα μέσα του 2019 η Ελλάδα θα ολοκληρώσει τη χάραξη όλων των δασικών χαρτών που απομένουν.
6.Ενέργεια. Το Target Model θα εφαρμοστεί πλήρως στα μέσα του 2019.
7. Υπερταμείο. Η αξιολόγηση ή η αντικατάσταση των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΚΟ θα έχει ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2019.
8. Προσφορές. Ολοκλήρωση των διαδικασιών για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ και της Μαρίνας Αλίμου.
9.Δημόσια Διοίκηση- τοποθετήσεις. Οι ελληνικές αρχές έχουν ζητήσει τεχνική βοήθεια και η διαδικασία τοποθετήσεων νέων γενικών γραμματέων αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο του 2019.
parapolitika.gr